Első szobrom nagyanyám portréja

Önéletrajz - Kövér György

Email:
Weblap:

Számomra az alkotás életforma, amit megpróbálok a megélhetés forrásává is tenni. Jórészt fát faragok és szobraim elkészítésekor igyekszem figyelembe venni az éppen megmunkált fa adottságait, mondhatnám, a fa akaratát is törekszem érvényre juttatni. Leginkább az ősi hitvilág foglalkoztat de szívesen faragok bármit, ami fában megjeleníthető. Néhány éve agyaggal is dolgozom.

Első szobrom nagyanyám portréja volt, amit mindenféle előképzettség nélkül készítettem még 1997-ben Gidófalván egy bükkfarönkből. Ezt a szobrot emlékeimre, 2 régi fényképre valamint apám arcélére "támaszkodva" faragtam egy lapos vésővel, és ha nem is a legsikerültebb alkotásom, de mint első ilyen jellegű munkám, komoly meglepetést okozott úgy környezetemnek, mint jómagamnak, nem kis mértékben erősítve önbizalmamat, legalábbis a fafaragás terén.

Élet utam
1968- ban születtem Sepsiszentgyörgyön (Háromszék - Románia).
1968-1982 Gidófalván éltem.
1982-1986 Székelyudvarhelyen egészségügyi líceumot végeztem.
1986-1996 Kovásznán dolgoztam orvosi aszisztensként egy szívkorházban.
1996-2007 Budapesten éltem.
  
1994- ben kezdem el fát faragni önképző módon.

Eleinte háromszéki népi faragást műveltem, majd fokozatosan egyre tágabb tereire kalandoztam a fafaragás útvesztőinek, jó ideje már mindent faragok a népitől az absztraktig.

1996- ban Budapesten a "Natur Expo" című kiállításon népi faragást mutattam be háromszéki fafaragókkal karöltve.
1998- ban beiratkoztam a Tan Kapuja Buddhista Főiskolára klasszikus tibeti nyelv, majd aikido szakra.
1998-2000 között a Dési Huber István Képzőművészeti Körben tanultam rajzolni és mintázni.
2005-2007 fafaragást oktattam a Dr. Kresz Mária Alapítványnál Budapesten.
2007- ben hazaköltöztem Gidófalvára, azóta itt élek.
Kiállítások
A következő közös kiállításokon vettem részt 1999-től kezdődően:
  • Belvárosi Ifjúsági Ház, Bp. 1999.
  • "Az ezredforduló kézműves remekei", Iparművészeti Múzeum, Bp. 2000.
  • "Kézművesség az ezredfordulón",  Iparművészeti Múzeum, Bp. 2001.
  • "Magyar Kézművesség - 2002",  Iparművészeti Múzeum, Bp. 2002.
  • "Torony magasan" - összművészeti kiállítás, Kilátó galéria, Margitszigeti víztorony, Bp. 2002.
  • "Ezotéria a művészetben, művészet az ezotériában", Derkovits Galéria és Kávézó, Bp. 2002.
  • I. Zempléni Nemzetközi Faszobrász Alkotótelep, Vágáshuta, 2002.
  • Középeurópai művésztelep kiállítása, Maillath Kastély, Tállya, 2002.
  • "Magyar Kézművesség - 2003",  Iparművészeti Múzeum, Bp. 2003.
  • Középeurópai művésztelep kiállítása, Maillath Kastély, Tállya, 2003.
  • "Fából vaskarika - nem mindennapi kreativitás" - finn-magyar nemzetközi kiállítás,
  • Óbuda, Zichy kastély, Bp. 2004.
  • "Magyar Kézművesség - 2004",  Iparművészeti Múzeum, Bp. 2004.
  • Középeurópai művésztelep kiállítása, Maillath Kastély, Tállya, 2004.
  • IX. Nemzetközi Betlehemi Jászol Kiállítás, Giffoni, Olaszország, 2004.
  • "XI. Betlehemi Jászol" kiállítás, Pataky Művelődési Központ, Bp. 2004.
  • "Világfa", nemzetközi kiállítás, Kovászna, Románia, 2005.
  • "Húsvét 2005" Óbudai Múzeum, Bp. 2005.
  • "Mézes mázas hagyományok" kiállítás, Erzébet-liget, Bp. 2005.
  • "Magyar Kézművesség - 2006", Magyar Mezőgazdasági Múzeum, Bp. 2006.
  • "Az út", nemzetközi kiállítás, Kovászna, Románia, 2006.
  • "Jelek", nemzetközi kiállítás, Kovászna, Románia, 2007.
  • "Tojáscsoda, mézvarázs" kiállítás, Magyar Nemzeti Galéria, Bp. 2010.
Köztéri szobrok
2003 - Bacchus - Tarcal, Magyarország
2004 - Szőlőkapás - Tállya, Magyarország
2011 - Austerlitzi csatában elesett székely határőrök emlékműve - Telnice, Morvaország
Állandó kiállítás
2004 - Czetz János szobor - Gidófalva, Czetz János emlékszoba
2011 - Jantsó Pál dombormű - Gidófalva, Vártemplom

Azért faragok, mert úgy érzem ez a dolgom. Korábban, habár szerettem eredeti szakmámat, sokszor vártam a munkaidő végét, hogy csinálhassak "valamit" és egy idő után arra jutottam, hogy amíg az ember nem azt teszi amit igazán szeretne, a másfajta tevékenységgel eltöltött időt a saját életéből rabolja el, és ez hosszú távon nem vezet jóra.

  Az alkotás folyamata, kihámozni valamit egy farönkből, formát adni egy marék agyagnak, ami aztán jó esetben önálló életre kelhet az valamiféle csoda és belefeledkezni e folyamat örvénylő tereibe, elveszni bennük, majd újra felbukkanni, az egyfajta meditáció, időutazás, vagy a harmónia keresése, ahogy tetszik.

Kapcsolatteremtésre törekedni az anyag által az anyagon túlival, megpróbálni utat keresni a káoszban, kicsit átrendezni a teret, felhozni valamit a mélyből, ami megszólít, feloldani a világi kötelékeket a fa erezetének meleg áramlásában miáltal lehetőség nyílhat a mesék varázsának felcsillanására a hétköznapok megkeményedett páncéljának repedésein átsejlő gyermeki lélek vizének tiszta tükrében - azt hiszem, érdemes!